Ostatni rok pokazał, że ciężko jest przewidzieć, jakie trendy panować będą w mediach społecznościowych w 2021 roku. Niestety bardzo dużą część przewidywań na 2020 rok zweryfikowała pandemia koronawirusa. Część planów nie została zrealizowana, jednakże powstały również nowe pomysły, jak wykorzystać social media do promocji marki. W 2020 roku przede wszystkim skupiono się na komunikacji w biznesie oraz na obsłudze klienta. Mimo trudnej sytuacji na świecie warto śledzić, co aktualnie jest na topie i jakie są przewidywania na nowy rok.
Nadal ogromne znaczenie reklam
Choć co roku zachodzi wiele zmian w mediach społecznościowych, to jedno pozostaje niezmienne. Mamy na myśli reklamy, które zdecydowanie należą do najefektywniejszych działań marketingowych w mediach społecznościowych, a także w wyszukiwarkach internetowych. Posty sponsorowane zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku nadal będą niezwykle skuteczne i będą budować zasięgi. Przewiduje się, że coraz więcej właścicieli marek i marketerów będzie inwestować w tego typu działania, na co wpływ ma zwiększona inwestycja w treści sponsorowane w social media już w 2020 r. W tym roku mogą pojawić się jednak zupełnie nowe formaty reklam, np. z wykorzystaniem zupełnie nowych technologii lub różnego rodzaju gier. Już teraz zauważyć można, że coraz częściej stosuje się treści gamingowe również do promocji marek.
Odważne treści i szczera komunikacja
Dotychczas marki nie włączały się w akcje światopoglądowe. W tym aspekcie zaczęliśmy już zauważać zmiany w 2020 roku i ta tendencja nadal się utrzymuje. Treści marketingowe znanych marek w mediach społecznościowych są coraz bardziej odważne. Coraz częściej zarówno publiczne, jak i prywatne profile wykorzystywane są do manifestowania poglądów i wiele wskazuje, że tego typu działania będą wręcz mile widziane. Przykładem tego jest duża liczba osób, które w 2020 roku chętnie wspomagały firmy wspierające Strajk Kobiet lub LGBT+. Również coraz więcej firm z branży fitness i gastronomii odważnie sprzeciwia się kolejnym lock downom.
Długofalowa współpraca z influencerami
Odpowiedzialne i dbające o swą pozycję na rynku marki coraz częściej stawiać będą na długofalowe współprace z uczciwymi influencerami, którzy mają ugruntowane i spójne z marką poglądy. W 2020 roku wiele firm nie chciało podejmować współpracy z influencerami, którzy np. nie przestrzegali obostrzeń. Zjawisko to wpłynęło na wiele zmian w tej kwestii.
Duże znaczenie wideo i transmisje live
Pandemia koronawirusa wpłynęła znacząco na zmiany w komunikacji w mediach społecznościowych. Wiele osób publicznych, korzystając z kwarantanny zaczęło komunikować się ze swoimi odbiorcami w formie transmisji live, a także nagrywać kreatywne filmiki na TikToku. Wpłynęło to znacznie na spopularyzowanie tej formy komunikacji. Wiele marek już w 2020 roku poszło tym tropem i zaczęło promować się w tym coraz bardziej popularnym medium. Przewiduje się, że ta forma marketingu będzie nadal się rozwijać. Pandemia wpłynęła również znacznie na kwestie finansów, co może odbić się na content marketingu wielu marek w 2021 roku. Coraz więcej firm będzie robiło cięcia budżetowe, co może oznaczać, że w mediach społecznościowych będzie pojawiać się mniej wartościowych treści i materiałów wizualnych.
Konwersacje na pierwszym miejscu?
Marketing konwersacyjny mocno rozwijał się w 2020 roku podczas pandemii. Przewiduje się, że będzie to kontynuowane w 2021 roku, gdyż coraz więcej konsumentów szuka informacji o produkcie bezpośrednio u producentów lub dystrybutorów. Mogą to wykorzystać marki na swoją korzyść, budując długofalowe relacje z klientem, oparte na zaufaniu. Niezwykle przydatnym narzędziem mogą okazać się chatboty, a także rozmowa przez telefon lub za pomocą komunikatora.
Mniej retuszu, więcej naturalności
Już w ubiegłym roku można było zauważyć coraz większe stawianie na naturalność w mediach społecznościowych. Można domyślać się, że w 2021 roku będzie podobnie. Pandemia, coraz mniej aktywności w życiu realnym oraz nieustannie wydłużające się lock downy sprawiły, że coraz więcej osób, również tych publicznych zaczęło stawiać na naturalność. Widoczne było to przede wszystkim na nieretuszowanych zdjęciach.
Nostalgia i wspomnienia
Rok 2020 był wyjątkowo trudny dla każdego. Dlatego coraz chętniej zarówno osoby prywatne, jak i publiczne zaczęły wracać wspomnieniami do poprzednich lat, wolnych od obostrzeń, problemów finansowych i zdrowotnych. Prawdopodobnie tendencja ta będzie się utrzymywać również i w tym roku. A to wszystko po to, by oderwać się chociaż na chwilę od nowej, ciężkiej rzeczywistości.