blog

Jak stworzyć skuteczną strategię w mediach społecznościowych? Poznaj 4 istotne zasady!

26.09
2020

Dziś niemalże każdy jest obecny w mediach społecznościowych. Korzystają z nich również firmy, które oferują tam swoje produkty i usługi. Wiele z nich robi to znakomicie – angażuje odbiorców, buduje społeczność wokół marki i nieustannie pozyskuje nowych klientów. Pewnie zastanawiasz się, jak one to robią? Jak wybić się spośród setek, a nawet tysięcy publikacji z Twojej branży? Jak zaistnieć w social media i odnieść sukces? Cały sekret tkwi w przemyślanej strategii marketingowej. Jak ją więc stworzyć?


Z Facebooka, Instagrama, czy Twittera korzystają miliony użytkowników na całym świecie, w tym również Twoi potencjalni klienci. Brzmi obiecująco? Jednakże nie jest łatwo przebić się z komunikatem i dotrzeć z nim do zainteresowanych osób. Nawet długie godziny spędzone przed monitorem i płatna kampania reklamowa nie przyniesie Ci pożądanych efektów bez dobrze przemyślanej strategii. Skuteczna strategia w social media to taka, która przede wszystkim jest kompatybilna z wizerunkiem i misją Twojej firmy, a także komunikacją, którą prowadzisz ze swoimi klientami. Co należy w niej uwzględnić?

Analiza konkurencji – od tego zacznij!

Na początku strategii social media warto wyznaczyć słabe i mocne strony swojej firmy, a także cele, które chcesz osiągnąć poprzez prowadzenie profili społecznościowych. Następnie możesz przejść do analizy działań konkurencji, którą warto prowadzić również na co dzień. Warto sprawdzić, w jakich dokładnie miejscach pojawia się Twoja konkurencja, czy jest to tylko Facebook, a może również Instagram, Youtube, Linkedin lub Twitter? Kolejno możesz przejść na tych kanałach do analizy fanów – zbadania wzrostu ich liczby w skali tygodnia, czy też miesiąca. Warto sprawdzić również ich cechy demograficzne i zainteresowania, a także ich poziom zaangażowania. Niezwykle ważna jest również analiza komentarzy i polubień pod postami, np. jakie posty cieszą się największym ich zaangażowaniem. Jeśli działania Twojej konkurencji nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem, to warto wyciągnąć wniosek – co robi źle, a także, co Ty możesz zrobić lepiej od niej. Warto przeprowadzić również analizę treści, jakie zamieszcza firma konkurencyjna i które cieszą się największą popularnością. Na jej podstawie, możesz łatwiej dostosować swój content do odbiorców. Działania w mediach społecznościowych to również angażowanie odbiorców poprzez tworzenie konkursów – je również warto monitorować i wyciągać wnioski. Monitoring działań konkurencji dostarczy Ci cennej wiedzy, którą możesz wykorzystać przy tworzeniu strategii marketingowej. Dzięki niemu dowiesz się, na jakie działania postawić, które ulepszyć, a z których całkiem zrezygnować.

Określ cele, które chcesz osiągnąć

Obok analizy konkurencji, niezwykle istotne jest postawienie sobie realnych celów, które chcesz osiągnąć. Może to być:

  • zwiększenie liczby obserwujących na Instagramie,
  • zwiększenie liczby polubień profilu na Facebooku,
  • generowanie nowych leadów sprzedażowych,
  • zwiększenie ilości wejść na stronę,
  • zwiększenie zaangażowania na profilu.

Bardzo ważne jest, aby cele były szczegółowe, np. zwiększenie liczby fanów na facebooku w ciągu 2 miesięcy, zdobycie 100 nowych followersów w przeciągu 2 tygodni. Takie uszczegółowienie celu pomaga zmotywować się do skutecznego działania, a także nieustannie poprawiać jakość wykonywanych działań. Warto pamiętać o tych celach podczas tworzenia postów.

Określ grupę odbiorców

Warto wiedzieć, że grupa odbiorców to nie są przypadkowe osoby. Przy jej określaniu warto kierować się danymi demograficznymi (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zawód, budżet domowy itd.), a także zainteresowaniami (podróże, motoryzacja, architektura, makijaż itd.). Im więcej informacji będziesz mieć na temat swoich odbiorców, tym łatwiej będzie Ci do nich trafić z przekazem, a także dostosować do nich ofertę. Warto również zebrać dodatkowe informacje, np. dowiedzieć się z jakich mediów społecznościowych korzystają Twoi odbiorcy, ile czasu tam spędzają i w jakich godzinach najczęściej są tam obecni. Pomóc może w tym analiza statystyk na Facebooku. Określenie grupy docelowej pomoże Ci dobrać kanały komunikacji i jej styl, a także targetować reklamy.

Stwórz przekaz, określ konkretne tematy

Po stworzeniu grupy odbiorców czas na określenie konkretnego tematu, który może ją zainteresować. Pamiętaj, żeby sformułować jasny i zrozumiały przekaz i dostosować komunikację do odbiorców (inna komunikacja będzie w przypadku klientów kancelarii prawnej, a klientów salonu kosmetycznego). Urozmaicaj swoje posty ciekawymi i angażującymi zdjęciami, grafikami, infografikami, video, poradnikami, artykułami, treściami motywującymi, cytatami, opiniami, czy też inspiracjami.

zobacz również

Jak dotrzeć z postami do nowych użytkowników na Instagramie?

Jak skutecznie budować markę na Linkedin?