Media społecznościowe to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu. Pozwalają zbudować wierną grupę odbiorców zainteresowanych marką, produktami lub usługami, dotrzeć z ofertą do nowych potencjalnych klientów, zwiększyć świadomość marki, a w efekcie poprawić wyniki sprzedażowe. Należy mieć jednak świadomość, że samo założenie konta i umieszczanie postów nie wystarczy. Trzeba poznać mechanizm funkcjonowania portali społecznościowych, nauczyć się odpowiedniej komunikacji z odbiorcami, panujących tam trendów, tworzenia wysokiej jakości contentu oraz nieustannie monitorować konkurencje. Bez znajomości podstaw marketingu można bowiem nie tylko stracić cenny czas i nie osiągnąć oczekiwanych rezultatów, ale przede wszystkim narazić reputacje firmy. Sprawdź 5 najczęściej popełnianych błędów i unikaj ich, jak ognia!
1. Niedostosowanie komunikacji i działań do odbiorców
Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Wiele firm publikuje treści w Social Media bez zastanowienia się nad tym, do kogo kierują swój przekaz, np. inna komunikacja będzie w przypadku klientów wypożyczalni samochodów, a inna w stosunku do osób, korzystających z usług kancelarii prawnej.
Oprócz formy komunikacji, istotna jest również sama treść postów. Zanim zaczniesz prowadzić profil na Facebooku, Instagramie, Twitterze lub Linkedin zastanów się:
- Kto jest Twoim odbiorcą?
- Jakie ma potrzeby i oczekiwania?
- Jak Ty możesz na nie odpowiedzieć?
Jest to bardzo ważny schemat, którego zawsze należy się trzymać. Dlaczego? Odbiorca wchodząc na Twój profil, nie robi tego z nudy, lecz najprawdopodobniej szuka odpowiedzi na nurtujące go pytania, porad, danego produktu, informacji na jego temat albo może chcieć dowiedzieć się na temat nowości w ofercie. Dlatego warto przeanalizować profil odbiorcy, a także zadbać o różnorodność publikacji. Pamiętaj, by nie skupiać się jedynie na sprzedaży, a również na lekkiej komunikacji w formie ciekawych porad, konkursów, anegdotek. Wchodź w interakcję z odbiorcą.
2. Nieodpowiadanie na komentarze i prywatne wiadomości
To kolejny poważny błąd nagminnie popełniany podczas prowadzenia profili społecznościowych. Nieodpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne to komunikat dla odbiorcy, że nie jesteś nim zainteresowany. Osoba, która nie otrzyma odpowiedzi na nurtujące je pytanie, poszuka innej firmy i eksperta, a Ciebie zapamięta, jako firmę nierzetelną, która lekceważy swoich klientów. Brak reakcji na potrzeby obserwujących zniechęci ich do interakcji, a przede wszystkim do zakupu produktu lub skorzystania z oferty usług.
3. Niedostosowanie komunikacji do danego medium
Każdy portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Ma swój własny charakter, cele, język, formy komunikacji. Dlatego poważnym błędem jest publikowanie tych samych treści na różnych kanałach, np. Facebooku, Instagramie, Twitterze i Linkedinie. Zanim coś opublikujesz, postaraj się zrozumieć specyfikę danego kanału i język, jakim posługują się jego użytkownicy.
4. Za rzadko lub za często publikowane treści
Żaden odbiorca nie lubi, jak zasypuje się go reklamami i informacjami, ale również profile, które „nie żyją” nie są dla niego atrakcyjne. Dlatego postaraj się zadbać o systematyczność publikacji, ale nie umieszczaj treści częściej niż co 2-3 dni. Regularność publikacji powinna iść w parze z wysoką jakością treści i przykuwającą wzrok grafiką. Zgodnie ze statystykami Facebooka, użytkownik ma jedynie 3 sekundy na skupienie uwagi użytkownika.
5. Prowadzenie dyskusji i kłótni w komentarzach oraz usuwanie komentarzy
Wystrzegaj się tej praktyki jak ognia! Jedną z podstawowych i najskuteczniejszych praktyk w Social Media jest prowadzenie kulturalnej, grzecznej i nastawionej na odbiorcę komunikacji. Wchodzenie z nim w konflikty, publiczna wymiana zdań, czy też obrażanie odbiorcy może poważnie zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Nawet jeśli napiszesz coś w emocjach, a później to usuniesz, to istnieje ryzyko, że Twój komentarz „pójdzie w świat” za pomocą jednego niewinnego zrzutu ekranu. Pamiętaj, że Internet nie zapomina.