Dobrze wypełniony brief reklamowy, to jeden z najważniejszych dokumentów agencji reklamowej. Każdy klient, który chce skorzystać z usługi prowadzenia konta w mediach społecznościowych lub kampanii reklamowej powinien dostarczyć go firmie, z której usług korzysta. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego brief jest tak ważny i jak go skutecznie napisać!
Co to jest brief marketingowy i dlaczego jest tak ważny?
Brief reklamowy/marketingowy pochodzi z angielskiego słowa brief, które oznacza „streszczenie”. Jest to elementarny dokument, którym posługują się marketingowcy, pracujący w agencjach reklamowych, a także ci, którzy działają samodzielnie, jako freelancerzy. Zawiera on zbiór istotnych informacji od klienta, niezbędnych do utworzenia skutecznej kampanii reklamowej.
Zawarte w briefie informacje zazwyczaj dotyczą docelowej grupy odbiorców komunikatu, głównych celów marketingowych ustawianej kampanii, danych demograficznych klientów, analizy rynku, specyfiki branży, produktów lub usług, marki, budżetu, a także pomysłów związanych z realizacją projektu. Brief jest bardzo ważnym dokumentem, gdyż pozwala marketerom poznać odpowiedzi na ważne informacje dotyczące firmy, jej działalności, branży i klientów, a także przekazać zadania specjalistom od kampanii, copywriterom, grafikom i innym zleceniobiorcom. Dzięki briefowi „nie działa się na oślep”, lecz świadomie i skutecznie. Każdy wykonawca wie, jak zrealizować konkretne zadanie, by spełnić oczekiwania klienta.
Jak go skutecznie napisać?
Wiemy już, co to jest brief. Przejdźmy zatem do poszczególnych jego elementów. Dokument ten powinien być szczegółowy i skoncentrowany jedynie na najważniejszych dla kampanii aspektach.
- Wprowadzenie – na początku koniecznie należy opisać daną markę, a także oferowane przez nią produkty/usługi. Zawsze mile widziane są linki do social mediów, strony www, a także materiały wizualne- zdjęcia, grafiki, filmiki.
- Charakterystyka grupy docelowej – jest to bardzo istotny element. Nie da się ustawić skutecznej kampanii bez poznania jej grupy docelowej. Co powinno być zawarte w tym punkcie? Przede wszystkim dane demograficzne między innymi wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zawód, budżet domowy itd. Do przygotowania briefu mogą posłużyć badania przeprowadzane różnymi metodami.
- Cel marketingowy – należy odpowiedzieć na pytanie, co chcemy osiągnąć np. zwiększyć liczbę fanów na profilu, poprawić wyniki sprzedażowe, wzmocnić pozycję marki, czy pozyskać ruch na stronie.
- Wskaźnik sukcesu kampanii – warto określić, co będzie potwierdzało skuteczność kampanii. Może to być np. współczynnik porzuconych koszyków, czas spędzony na stronie www, zaangażowanie w trakcie wizyty itd.
- Zalety usługi/produktu – w tym punkcie warto skupić się na korzyściach wynikających z korzystania z danego produktu lub usługi, które chcemy podkreślić w kampanii,
- Czas trwania kampanii – bardzo istotne jest planowanie czasu trwania kampanii. Dzięki temu można określić przebieg pracy, ilość reklam oraz to, jak rozłożyć budżet.
- Budżet na kampanię – to jedno z najważniejszych zagadnień briefu. Znając budżet, jaki klient chce przekazać, można szczegółowo zaplanować działania marketingowe w nim się mieszczące.
- Dane klienta – informacje na temat danych klienta pozwolą usprawnić komunikację między agencją, a klientem, a także między zleceniobiorcami.