Media społecznościowe pojawiły się w XXI wieku i dokonały prawdziwej rewolucji w życiu miliardów młodych ludzi w Polsce, Europie i na całym świecie. Większość osób, które z nich korzysta, nie wyobraża sobie bez nich życia. Potęgę portali społecznościowych potwierdza słynne powiedzenie „Jeśli nie ma Cię w Social Media, to nie istniejesz”.
Serwisy społecznościowe (m.in. Facebook, Twitter, Instagram) mają wiele zalet. Służą do komunikowania się z ludźmi (dzielenia się z nimi swoim życiem, zdjęciami, przemyśleniami), dają możliwość kreowania swojej marki w przestrzeni Internetu, pozyskiwania informacji o świecie i na temat produktów lub usług, a także promowania własnego biznesu.
W 2019 roku całkowita liczba osób korzystających z Social Media na świecie wynosiła 3,484 mld, co stanowi aż 45% całej populacji. Porównując te dane z 2018 rokiem, można zauważyć wzrost liczby użytkowników aż o 280 mln w stosunku do roku poprzedniego! W Polsce z Social Mediów korzystało aż 47% użytkowników. Najwięcej czasu ludzie spędzają na Facebooku – średnio 58 min dziennie, Instagramie 53 min, Youtube 40 min, Snapchacie 35 min oraz Twitterze 3 min.
Pozwalają na nawiązywanie kontaktów, utrzymywanie relacji
Media społecznościowe wpłynęły na zmianę formy komunikacji między ludźmi. Dotychczasowe relacje opierały się głównie na kontakcie „twarzą w twarz”, teraz dzięki nim możliwy jest kontakt „na odległość” w przestrzeni wirtualnej. To ogromny plus, biorąc pod uwagę zjawisko powszechnej globalizacji. Mieszkając za granicą możemy być w stałym kontakcie z rodziną właśnie za pośrednictwem portali społecznościowych. Umożliwiają one również przesyłanie i udostępnianie zdjęć, filmików, dźwięków. Za pośrednictwem niektórych portali możemy również tworzyć konferencję i video konferencje, dzięki czemu mamy możliwość komunikowania się z większą grupą ludzi. Social Media wpływają na przekraczanie barier terytorialnych i są ważnym aspektem wpływającym na utrzymywanie relacji pomimo odległości.
Social Media wyznaczają trendy / 2020 r.
To już nie telewizja wyznacza trendy, a właśnie Social Media. To tam obecne są wpływowe osoby, które pokazują nam najnowsze rozwiązania w modzie, marketingu, pokazują jak żyć, by zachowań „life balance” i osiągnąć szczęście , kreują modę na zdrowy i aktywny styl życia, pokazują jak zarabiać, gdzie podróżować. Większość aktywnych osób w Social Media pragnie ich naśladować, poprawić jakość swojego życia. Każdy marketingowiec dobrze wie, że obecność w mediach społecznościowych jest konieczna, by nadążyć za tym, co jest aktualne i na topie, a co można wprowadzić do swojego biznesu.
Social Media dostarczają aktualnych informacji
To właśnie Social Media dostarczają aktualnych informacji. Na Twitterze głowy państw, ministrowie, politycy i inne osoby publiczne informują o ważnych i aktualnych wydarzeniach, następnie te informacje są wykorzystywane przez dziennikarzy i przedstawiane w artykułach informacyjnych. Portale informacyjne udostępniają je kolejno na Facebooku, a następnie powielają je użytkownicy (poprzez udostępnienie) na swoich profilach. Tak rozprzestrzenia się informacja w świecie mediów społecznościowych i trafia w świat. Portale społecznościowe są również źródłem informacji na temat oferty i nowości w sklepach internetowych, a także firmach świadczących różne usługi.
Social Media są jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingu
Social Media są jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych narzędzi marketingu. Umożliwiają nam wiele działań, które mogą mieć ogromny wpływ na rozwój naszej firmy, zwiększenie świadomości marki i poprawę wyników. Dzięki korzystaniu z portali społecznościowych można łatwo dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoją ofertą produktów i usług, badać potrzeby klientów i wchodzić z nimi w interakcje, budować stałe relacje z klientami, budować społeczność wokół marki, która nie będzie chciała się z nią rozstawać i rozwinąć firmę do takich rozmiarów, o jakich nawet nie śniliśmy.
Jak widać Social Media mają ogromny wpływ na nasze życie. Rezygnując z nich, nagle jesteśmy pozbawieni możliwości komunikacji z rodziną i znajomymi, najświeższym informacji ze świata i kraju, nie wiemy, co jest na aktualnie na topie, jakie rozwiązania wprowadzić do naszej firmy, by zwiększyć jej wyniki. Przede wszystkim tracimy kontakt z potencjalnymi i stałymi klientami, jesteśmy niewidoczni w tej przestrzeni, więc nasze szanse na sukces maleją. Wyprzedzi nas z pewnością konkurencja, która dotrze ze swoją ofertą szybciej od nas.