Istnieją pewne wskaźniki, które decydują o tym, czy post będzie wzbudzał ciekawość internautów. Przed rozpoczęciem sprzedaży na Instagramie należy sobie zadać pytanie, co cechuje jego użytkowników. Instagram należy do jednego z najpopularniejszych serwisów w Internecie, dlatego może stać się idealnym miejscem do reklamowania.
Należy jednak pamiętać, że jest on skupiony przede wszystkim na aspekcie wizualnym i estetycznym, dlatego warto na to uważać, publikując swoje wpisy. Co ciekawe, Instagram przyczynia się do pokazania użytkownikom, jakie mają potrzeby, ingeruje w ich proces myślowy, zanim dokonają on swojej decyzji zakupowej. Dzieje się tak na podstawie wcześniejszych założeń i planów, które użytkownik wykonuje, żeby później na tej podstawie, wygenerować odpowiednie produkty. Istnieje kilka czynników, które wpływają na to, że użytkownicy chętnie będą śledzili Twoje działania.
- Opis profilu – To jest idealne miejsce, aby umieścić kilka informacji o działaniach marki oraz tego, jakich treści mogą się spodziewać obserwatorzy profilu. Nie warto podążać schematem, tylko stworzyć kreatywny i zachęcający opis, który sprawi, że użytkownik po samym przeczytaniu będzie miał ochotę kliknąć znaczek obserwuj. Mając na uwadze, że Instagram tworzy społeczność nastawioną na komunikację obrazkową, już w swoim opisie dobrze jest wykorzystać dostępne symbole tekstowe i emotikony.
- Opis posta – Dobry opis sam się sprzedaje. Na początku zadaj sobie pytanie, jaka treść wywoła określone zachowanie u Twojego klienta. Zrób to bardzo uważnie, zastanów się, co może sprawić, że osiągniesz pożądaną reakcję. Stwórz wizję swojego idealnego klienta, a to da Ci odpowiedź, jaką ma osobowość i jakie działania wybijają go z bierności. Ze względu na techniczne wytyczne lepiej skupiać się na minimalnej ilości tekstu w opisie. Zaleca się, aby nie przekraczał 300 znaków. Na prezentowanych zdjęciach nie powinno się używać napisów marki czy produktu, bo wtedy reklama jest uznawana w oczach odbiorcy za nachalną. To, czego na pewno nie oczekują użytkownicy Instagrama to treści z pustym przekazem, a dokładniej informacji na przykład o najniższej cenie, co jeszcze często można zauważyć u firm promujących się na Instagramie. W ten sposób nie tylko zniechęca się swoich klientów, ale również stwarza u nich negatywne postrzeganie marki, która nie ma nic ciekawego do zaoferowania. Co więcej, treści ściśle reklamowe nie powinny przekraczać 20% całego opisu. Lepiej jest wychodzić poza strategię sprzedażową i nawiązywać do szerszego kontekstu, bo takie zachowanie jest w stanie znacznie bardziej przykuć uwagę odbiorców.
- Komentarze – Ciekawym rozwiązaniem jest prowadzenie dialogu z klientem, na przykład poprzez odpowiedzi w komentarzach. Sposób, w jaki wypowiadamy się w imieniu marki warunkuje jej późniejsze postrzeganie przez klienta i tego, czy poleci firmę znajomym i kiedyś wróci po produkt. Należy stosunkowo szybko odpowiadać na komentarze klienta, niezależnie, czy spotykamy się tam ze słowami pochwały czy nagany. Kierowana odpowiedź powinna być zawsze ujęta w kulturalny sposób, z uwzględnieniem zaoferowania pomocy w rozwiązaniu problemu klienta.
- Zasięg – W ostatnich czasach zasięgi na Instagramie zostały mocno ograniczone, co wiąże się ze spadkiem docieralności do użytkownika. Jednak jest też dobra wiadomość. Wskaźniki zaangażowania, czyli engagement rate są tutaj, tak czy inaczej, najwyższe. Ograniczeniom zasięgu można jednak zapobiegać stawiając na dobrej jakości content. Intrygujący i ciekawy post jest w stanie wzbudzić zaufanie użytkownika, ponieważ świadczy o profesjonalizmie marki. Można nawet powiedzieć, że jest jej wizytówką. Dbanie o relację z klientem sprawi, że będzie on zaangażowany w publikowane przez nas treści, a co za tym idzie, będzie zwiększał zasięg naszego profilu. To może w dotarciu do jeszcze większej liczby użytkowników.
- Infografiki – Obecnie wiele osób pragnie zdobywać wiedzę, ale niekoniecznie przyswajać ją za pomocą długich i skomplikowanych tekstów. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom tej grupy odbiorców warto zainwestować w ciekawe infografiki na Instagramie, które będą połączeniem obrazów, na przykład wykresów czy diagramów z tekstem. Jest to skuteczne narzędzie komunikacji, które wspomaga przyswajanie treści dzięki obrazom. Użytkownicy cenią sobie Instargram ze względu na takie cechy jak: aktualność na różnego rodzaju nowinki, przyjazność, ekscytację, użyteczność i kreatywność. Te cechy określają ich oczekiwania względem reklamy. Niech to będzie Twoim punktem zaczepienia.
- Obraz – Reklama na Instagramie powinna być przedstawiona za pomocą obrazów i krótkich filmów. Krótkich dlatego, że długie znudzą użytkownika i będzie scrollował dalej. Możesz zawrzeć w nich na przykład historię firmy czy produkty. Warto mieć na uwadze łatwość odczytania tego przekazu i nawiązanie relacji z użytkownikiem. Przekaz nie musi być nastawiony wyłącznie na pokazanie produktu, a nawet lepiej, gdyby tak nie było. Za pomocą filmu czy obrazu można pokazać wartość przyjaźni lub ciekawego spędzania wolnego czasu, wplatając między innymi produkt. Znacznie zwiększa się tym pozytywne nastawienie odbiorców do marki. Czasami warto postawić na prostotę. Klasyczne, proste, ale za to dobrej jakości zdjęcia mogą być znacznie lepsze niż wyszukane z dużą ilością małych rozpraszaczy, które dezorientują, zamiast skupiać uwagę użytkownika. Bywa i tak, że zwykłe zdjęcie bez tekstu, hashtagu, elementów reklamowych wywołuje lepsze reakcje niż z długim opisem i całą gamą hashtagów.
- Reklama w stories – Stories jest bardzo dobrym miejscem do zaprezentowania reklamy. Można tam umieścić statyczne obrazy, animacje lub filmy. Istotne jest to, aby miały one małą rozdzielczość, najlepiej, jeśli będzie w proporcjach 9:16. Czas jej wyświetlania nie powinien przekraczać w przypadku filmów 15 s, a w przypadku zdjęć 5 s. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że reklama pojawia się automatycznie, kiedy oglądamy relacje naszych znajomych, a więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik na nią trafi. Jej przewagą nad postami w aktualnościach jest to, że reklama wyświetla się użytkownikowi na całym ekranie, a co za tym idzie, nie ma innych czynników rozproszenia jego uwagi. Przez chwilę skupia swoją uwagę tylko na niej, a więc jest ona w stanie lepiej do niego dotrzeć i staje się zapamiętywana. Warto wykorzystać to miejsce na przykład na przedstawienie przedpremierowej kolekcji, limitowanej edycji czy specjalnej oferty. Powinny być one jednak spójne z prowadzonymi działaniami w aktualnościach, a także działań prowadzonych wcześniej.
- Hashtagi – stosowanie popularnych hashtagów do oznaczenia swojego posta zwiększa szanse na dotarcie do znacznie szerszego grona użytkowników. Ważna jest nie tylko ich liczba, ale także staranny dobór. Ułatwieniem może być Webstagram, w którym możemy znaleźć 100 najpopularniejszych hashtagów i za jego pomocą śledzić najnowsze trendy i nowości. Warto też postawić na oryginalność i wymyślić hashtag, który będzie charakterystyczny dla naszej marki i prowadzonych działań, a później stale używać go w publikowanych postach. Z czasem stanie się popularny i kojarzony z działaniami prowadzonymi na naszym profilu. Należy jednak zadbać o to, aby był unikalny i łatwy do zapamiętania.
- Prywatne konto – Do tworzenia reklamy na Instagramie nie jest wymagane posiadanie własnego konta, jednak jest to bardzo korzystne. Dzięki posiadaniu prywatnego konta można w jego opisie podlinkować profil firmy, dzięki czemu użytkownik po kliknięcie linku od razu zostanie przekierowany na stronę, co zwiększy jego zasięg.
- Czas publikowania – Wybór godziny, w której chcesz opublikować post, powinien być uwarunkowany zachowaniami Twoich odbiorców. Na początku zastanów się, o jakiej porze ich czas aktywności online jest największy. Jeżeli jest to trudne do określenia, działaj na zasadzie prób i błędów. Zrób test i obserwuj zachowania użytkowników w zależności od godzin, w których post został opublikowany. Najlepszy czas na publikowanie dla ogółu jest w godzinach lunchu, od 11 do 13 i wieczorami od 19 do 21, z czego godziny wieczorne są korzystniejsze.
Podsumowanie
Publikowanie na Instagramie uwzględniające prawdziwe historie z życia marki są coraz mocniejszym trendem w reklamie. W pierwszej kolejności najlepiej postrzegane są krótkie reklamy wideo w narracji pierwszoosobowej i ciekawe intrygujące obrazy. Do tego ważnym aspektem w działaniu na Instagramie są reklamy w stories, czas publikacji, zasięgi i cała kreacja posta. Są one niezwykle cennym źródłem, które przynoszą firmie korzyści.