blog

Co to są boty na Messengerze?

21.03
2020

Bot Messenger – to narzędzie pozwalające na kontakt z klientami dzięki stworzeniu bota, który ma na celu usprawnić porozumiewanie się na czacie. W szczególności kierowane jest dla młodej grupy odbiorców. Z jego pomocą można przekazywać unikalne treści, niezbędną wiedzę, a nawet przeprowadzać ankiety, które będą miały na celu usprawnić prowadzoną działalność. Jeśli prowadzisz działania marketingowe, pamiętaj, aby nie zasypywać treściami swoich klientów, bo może to przynieść odwrotny skutek.

Jak działa bot na Messengerze?

Bot działa na zasadzie algorytmu, który analizuje wiadomości tekstowe wysyłane przez użytkowników, następnie przetwarza je i dopasowuje do nich odpowiedź. Jeśli jest zmodernizowany, niesie za sobą wiele korzyści, m.in. potrafi poprowadzić sprzedaż, zbierać kontakty od klientów, przyjmować rezerwacje, prowadzić teleturnieje, może też doradzać i informować o czymś odbiorców. Mamy do niego dostęp dzięki integracji z aplikacjami mobilnymi. Facebook obecnie jest nastawiony na rozwój inteligentnych chatbotów w aplikacji Messenger. Mają one za zadanie umożliwić to kontakt marki z użytkownikiem bezpośrednio z poziomu chatu. Dzieje się tak, ponieważ ludzie podczas załatwiania swoich spraw nie chcą być przekierowywani do obsługi klienta, oczekują reakcji tu i teraz. Liczą się przede wszystkim czas i zaangażowanie drugiej strony. Messenger Bot to sposób na dialog z klientem w formie jak zbliżonej do rozmowy dwójki ludzi. Przy czym należy pamiętać, aby dialog ten polegał na wzajemnym szacunku, zaangażowaniu i obustronnej aktywności. Powoli w niepamięć odchodzą formy komunikacji polegające na jednostronnym komunikacie, jakie jeszcze niedawno można było zauważyć na Facebooku. Klienci już nie chcą być tylko częścią internetowej społeczności, ale szukają miejsca, w którym można budować relacje. Dzisiaj stopniowo przechodzi się na komunikację z użyciem chatbotów, które przypisują nowe widzenie relacji klient-marka. Boty stopniowo poznają klienta, uczą się jego zachowań, poznają potrzeby i śledzą podejmowane decyzje. To pozwala na sprecyzowanie potrzeb klienta.

Potencjał Messenger Botów

Messenger Boty mają ogromny potencjał. Obecnie sprzedają, rezerwują, pozyskują nowych klientów i dostarczają rozrywki. Można zauważyć, jak personalny asystent zakupowy w Messengerze pozwala wejść w interakcję. Zobaczmy, jak prężnie rozwijają się dostarczanie personalizowanych newsów ze świata. Takie działania są generowane automatycznie na podstawie upodobań odbiorców. Kolejny przykładem jest spersonalizowanie ścieżki zakupowej użytkownika, która w proces zakupowy włącza social media. Jest to aplikacja przyszłości i następca tradycyjnych form komunikacji, takich jak e-mailing, infolinia, analityka czy SEM. Priorytetem jest to, by stale utrzymywać zainteresowanie fanów publikowanymi treściami i modyfikować je tak, by osiągać możliwie najwyższy stopień zaangażowania odbiorów. Sprawdzi się tu Messenger Bot, bo jest w stanie inicjować dialog i moderować rozmowę, a te elementy są do tego niezbędne. Facebook umożliwia dokonywanie zakupów poprzez czat Messengera przy jak najkrótszym czasie oczekiwania w celu zminimalizowania ryzyka wyjść z aplikacji.

Messenger Bot jako wirtualny asystent

Messenger Bot kryje w sobie wiele korzyści, przede wszystkim marketingowych. Wirtualny asystent gromadzi w swoich zasobach całą bazę danych klientów i pytania, które najczęściej są od nich kierowane. W ten sposób zaspokaja potrzeby klientów, co z kolei wpływa na zwiększenie ich satysfakcji, szczególnie przy dokonywaniu zakupów. Co więcej, jest w stanie przyczynić się do polepszenia wskaźnika NPS (Net Promoter Score) sklepu internetowego. Za pomocą kierowanych zapytań personalizuje treści indywidualnie dla każdego klienta i dobierze dla niego najkorzystniejsze oferty. Chatbot rozpoznaje indywidualne preferencje osoby i dopasowuje się do nich. Jeśli osoba nie używa w komunikatach zbyt dużej liczby emoji, bot je inteligentnie eliminuje. Nawet dostosowuje pory dnia, w których użytkownik najchętniej przegląda internet, nie ingerując w czas, w którym odbiorca jest zajęty. Jeśli lubi być aktywny w przerwie obiadowej, chatbot idealnie się do tego dopasuje.

Sprzedaż przez Messenger Bot

Narzędzie to idealnie sprawdzi dla sieci restauracji oferujących sprzedaż swoich dań na wynos. Można je wykorzystać w procesie dokonywania zamówienia. Kontakt z komunikatorem pozwoli ustalić preferencje klienta i dopasować dania według jego oczekiwań. Personalizowanie oferty przez chatbot polega na wysyłaniu zapytań przez komunikator o wielkość i smak produktu, a następnie przesłaniu oferty, która może użytkownika zainteresować. Wszystko jest tak dopasowane, aby możliwe jak najlepiej zadbać o komfort klienta, co w późniejszym okresie będzie wiązało się z pozytywnym postrzeganiem marki, która dba o swoich klientów. To użytkownik podczas dokonywania się tego procesu jest najważniejszy, on decyduje i mówi o swoich oczekiwaniach. Messenger Boty zostały stworzone z myślą o wygodzie użytkownika, który oczekuje, aby załatwiane przez niego sprawy potoczyły się szybko i sprawnie.

Jakie są boty na Messengerze, oraz możliwości Messenger Bota

  1. Produkty w koszyku — kanał komunikacji taki jak Messenger może działać na podobnej zasadzie jak e-mail marketing czy CRM-y przeznaczone dla e-commerce. W inteligentny sposób przypomina użytkownikom o zakupach, których mieli zamiar dokonać, jednak ciągle znajdują się w ich koszykach. Aby wzmożyć u nich szybszą reakcję można przedstawić ofertę z ograniczeniem czasowym.
  2. Newslettery — chatboty w Messengerze są komunikatorami, w których dzisiejszy użytkownik może załatwić wiele spraw, co przekłada się na znacznie wyższy wskaźnik kliknięć niż w przypadku e-maila. Warto o tym pamiętać przy tworzeniu newsletterów, ponieważ zwiększa to prawdopodobieństwo wejścia z użytkownikiem w interakcję, co przekłada się na wzrost wyników kupna.
  3. Feedback — chatboty mogą służyć do przekazania informacji zwrotnej klientów, co pozwala na zwiększenie jakości usług czy produktów oferowanych przez sklep. Messenger bot może okazać się idealnym miejscem do dialogu ze swoim klientem w sprawie oferty firmowej i zapytań o ewentualne sugestie.

Zagrożenia

Messenger Bot jest takim obszarem w nowych technologiach, które nieodpowiednio użytkowane, mogą przynieść szkodę firmie. Narzędzie jako takie nie jest w stanie przynieść żadnych szkód. Mogą się do tego przyczynić błędy, które można popełnić po wdrożeniu tego systemu. Przeszkodą, która może stać na drodze marketera jest brak kompletnego wykorzystania atutów, jakie niesie za sobą Messenger Bot. Warto nieustannie dokształcać, aby wiedzieć, jak je maksymalnie wykorzystać z korzyścią dla prowadzonych działań. Zalecane jest współpracowanie ze specjalistami, którzy będą pomagać w użytkowaniu tych botów. Ważne jest, aby uzyskać założony cel. Nieumiejętne korzystanie z tego narzędzia, na przykład poprzez brak aktywności na profilu Facebook będzie przesłanką do tego, że firma prawdopodobnie nie istnieje. Co więcej, brak jakiejkolwiek reakcji na zapytanie klienta może spowodować, że poczuje się poirytowany, co niekorzystnie wpłynie na postrzeganie firmy. Warto pamiętać o jakości komunikatów. Słaba jakość i tematyka niezwiązana z działaniami marki również może się przyczynić do znacznego osłabienia jej postrzegania. Zanim zdecydujemy się na wdrożenie tego narzędzia do strategii marketingowej, należy postawić na dobór odpowiedniej strategii komunikacyjnej.

Jak zrobić bota messenger? wskazówki przydatne do generowania botów na Messengerze:

  • Unikaj długich i rozbudowanych komunikatów. Miej na uwadze, że to aplikacja, z której korzysta się na telefonie.
  • Używaj emoji. Ważna tu jest prostota komunikatu i jego przejrzystość, unaoczniaj przekaz.
  • Stwórz opcję realnego konsultanta. Jeśli w grę wchodzi dodatkowa weryfikacja, która nie będzie możliwa przez bot, ustaw przekierowanie na konto osoby, która będzie mogła się tym zająć.
zobacz również

Jak dotrzeć z postami do nowych użytkowników na Instagramie?

Jak skutecznie budować markę na Linkedin?